Zindelijk worden met autisme: waarom is het soms extra lastig?

Zindelijkheidstraining is voor elk kind een leerproces, maar voor kinderen met autisme kunnen er extra uitdagingen zijn. De manier waarop zij informatie verwerken, reageren op veranderingen en omgaan met prikkels, kan invloed hebben op hoe zij leren om naar het toilet te gaan. Kinderen met autisme leren vaak op een andere manier dan neurotypische kinderen, wat het proces van zindelijkheidstraining beïnvloedt. Waar sommige kinderen vanzelf nieuwsgierig worden naar het toilet, hebben kinderen met autisme vaak een meer gestructureerde aanpak nodig. Visuele ondersteuning, duidelijke schema’s en een vaste routine kunnen helpen om het proces begrijpelijker en voorspelbaarder te maken. Bovendien ervaren sommige kinderen met autisme moeite met abstract denken en het leggen van verbanden. Ze begrijpen misschien niet meteen waarom ze hun behoefte op de wc moeten doen in plaats van in een luier. Dit vraagt om extra geduld om het concept duidelijk te maken.

Specifieke uitdagingen bij kinderen met autisme

Bij kinderen met autisme kunnen verschillende factoren de zindelijkheidstraining lastiger maken. Enkele veelvoorkomende uitdagingen zijn: 

  • Moeite met verandering: Veel kinderen met autisme hechten zich aan routines. De overstap van luiers naar het toilet kan voelen als een grote verandering, wat weerstand kan oproepen.
  • Beperkt lichaamsbewustzijn: Kinderen met autisme hebben vaak minder lichaamsbewustzijn, wat betekent dat ze zich minder goed bewust zijn van hun lichamelijke sensaties of deze op een andere manier interpreteren. Hierdoor merken ze de signalen van hun darmen en blaas vaak te laat op, waardoor ze pas later beseffen dat ze naar het toilet moeten. 
  • Sensorische gevoeligheden: Voor sommige kinderen met autisme die kan de badkamer een spannende plek zijn. Het is een kleine, afgesloten ruimte die anders aanvoelt dan de rest van het huis. De harde vloeren, muren en sanitaire voorzieningen kunnen geluiden versterken, waardoor alles luider klinkt. Het doorspoelen van het toilet bijvoorbeeld voor kinderen met autisme een schrikwekkend hard geluid maken. 
  • Communicatieproblemen: Niet elk kind kan duidelijk aangeven wanneer het naar het toilet moet. Dit geldt vooral voor non-verbale kinderen. 
  • Moeite met het aanleren van nieuwe vaardigheden: Veel kinderen met autisme hebben baat bij herhaling en voorspelbaarheid. Het onder de knie krijgen van alle stappen van toiletgebruik kan daardoor langer duren.

Het goede nieuws:
Met de juiste aanpak hoeft zindelijkheidstraining bij kinderen met autisme helemaal niet zo moeilijk te zijn!

Misschien heb je al van alles geprobeerd, maar zonder succes. Of je weet niet goed waar je moet beginnen. Wat als je een duidelijke, wetenschappelijk bewezen aanpak had die je stap voor stap door dit proces leidt?

In mijn e-book over Zindelijkheidstraining bij Autisme deel ik praktische en wetenschappelijke bewezen strategieën om je kind op een rustige en effectieve manier zindelijk te maken. Dit e-book geeft je een concreet stappenplan waarmee je direct aan de slag kunt!

Winkelwagen